Колите остаряват, технологиите поумняват, електричките изостават: автомобилната 2024 г.

Проблемите бяха очаквани, но пък се развиха неочаквано

Мартин Дешев,
дрифт

iStock

И зминалата година беше сложна за автомобилната индустрия. Продажбите вървяха добре, но и трудно. Конкуренцията е все така ожесточена, което в комбинация с регулациите и все по-амбициозните цели, накара някои компании да взимат много тежки решения.

Беше очаквано, че електрическите коли ще имат проблеми. Интересът към тях започна да спада още през 2023 г. Тенденцията продължи и през 2024 г., но по сравнително неочакван начин. А именно, че водещо име като Tesla изпитва най-големите проблеми да привлече клиенти. До степен, че „дръпна“ целия европейски EV пазар надолу, докато останалите компании отбелязват минимален ръст.

И все пак, видимо е, че EV преходът не върви както трябва. Решенията изглеждат очевидни – например усилено подобряване на инфраструктурата, намаляване на цените и увеличаване на разнообразието от модели. Последното се случва, второто напредва бавно, а първото – видимо не, макар и всъщност да се полагат огромни усилия. Просто нужните мащаби са толкова големи, че все още не си личи резултатът.

Засилващата се конкуренция от китайските производители беше очаквана. Китайската инвазия на електромобили в Европа е в ранна фаза, но въпреки това натискът беше голям. Толкова голям, че ЕС скоростно въведе тарифи за вноса на китайски EV.

Ефектът от тях тепърва ще трябва да бъде преценен. Засега е твърде рано да се каже, а и не спря проблемите за европейските производители. Volkswagen Group изпитва най-големите трудности, като беше на ръба да затвори заводи в Европа за пръв път в историята си. В последния момент на годината компанията се споразумя с профсъюзите и реши да не затваря заводи, но ще съкрати 35 000 души.

Друга интересна тенденция според анализ на Nielsen NIQ е, че средната възраст на автомобилите по света се увеличава. През 2014 г. в Европа тя е била едва 7,4 години. А през 2022 г. достига 12 години. В Северна Америка повишението е от 11,4 години през 2014 г. до 12,2 години през 2022 г. „Най-млади“ са колите в Саудитска Арабия – средно по 3,8 г. Като цяло тенденцията е за плавно остаряване на автопарка в развитите пазари.

Очаквано SUV остават едни от най-търсените видове автомобили, но някои производители, например Peugeot и Cupra, ще се опитат да се отличат от пазара, като предложат по-различни и дори радикални форми.

Сред по-положителните тенденции е поумняването на автомобилите. Автономните технологии се развиват и изглеждат все по-близо до реалността. Изкуственият интелект (AI) също навлиза все по-бързо във всички аспекти на бранша. Основно внимание привлича интеграцията на ChatGPT и подобни асистенти в колите, но всъщност по-голямата полза е използването на AI в автономията, в подобряването на производството, в умните системи, управляващи различни аспекти на колите и др.

Модерните автомобили стават и все по-свързани. Те предлагат повече интерактивни услуги, които в страни като Китай дори се превръщат в един от основните фактори за клиентите в избора на кола.

В Азия се оформя и нова тенденция – абонамент за кола. Нещо като кола за дългосрочен наем, но по-евтино от традиционна кола под наем или лизинг. Услугата е особено интересна за младите, които иначе не могат да си позволят личен автомобил, показва анализ на Deloitte.

Откъм нови модели, годината изобилстваше от предложения. Тя беше особено активна и в сферата на спортните и хиперколите. Видяхме дългоочакваните нови хиперколи на Ferrari, Bugatti и McLaren. Aston Martin, Lamborghini, Pagani, Zenvo и още много имена също се присъединиха към екзотичните предложения.

Дори и китайците поглеждат все по-смело към сегмента. Yangwang има амбицията да конкурира най-големите имена в бранша със своя U9. A Xiaomi „стресна“ мнозина със своя SU7 Ultra.

Остава и темата с какво задвижване ще са колите след десетина години. Според регулаторите – новите модели ще са само електрически или със задвижване на водород или други „зелени“ източници. Браншът обаче иска да се запази възможността и за ДВГ, ако той използва новите екологични е-горива. През тази година разговорите отново бяха подновени, но напредък засега няма. А липсата на яснота какво ще се прави е и един от проблемите, които трябва да бъдат решени.

коли автомобили електрически автомобил електромобили автономни автомобили